ontwerpers

Charles & Ray Eames

Amerikaanse ontwerpers, architecten en regisseursduo.

Charles Eames, geboren 17 juni 1907, Saint Louis, Missouri, USA – overleden 21 augustus 1978, Los Angeles, was een Amerikaanse ontwerper, architect en regisseur. Samen met zijn vrouw Ray is hij verantwoordelijk voor vele klassieke ontwerpen in de 20e eeuw.

Ray Eames Kaiser, geboren 15 december 1912, Sacramento, Californië, USA – overleden 21 augustus 1988, Saint Louis, Missouri, was een Amerikaanse kunstenares, ontwerper, architect en regisseur.

In 1940 wint Charles Eames samen met Eero Saarinen de eerste prijs in de Museum of Modern Art-wedstrijd ‘Organic Design in Home Furnishings’ en wordt hoofd van de afdeling industriële vormgeving aan de Cranbrook Academy of Art.
Charles Eames maakte voor de prijsvraag ‘Organic Design for Home Furnishings’ ontwerpen voor zachtgolvende stoelen. Toentertijd echter was geen onderneming in staat om de driedimensionaal vervormde stukken multiplex in serie te produceren. Eames verdeelde toen de vormen in eenvoudiger te produceren stukken, die met krammen aan elkaar vastgemaakt werden. Alle onderdelen zijn oorspronkelijk van hout gemaakt. Later schakelde Eames over op dragende elementen van staal om het onderstel solider te maken.
In later jaren gebruikte Eames aluminium, overgespoten met de synthetische rubbersoort neopren, om een kuip uit één stuk te maken. Deze oplossing was echter niet geschikt voor massaproductie. Deze experimenten met kunststof leidden op den duur evenwel tot modellen voor serieproductie. De kuipen bestonden uit onder invloed van hitte vervormd polyesterhars, dat door een structuur van glasvezels werd verstevigd. Het onderstel was in alle gevallen van metaal.

In 1941 trouwt Charles Eames met Ray Kaiser en verhuist het echtpaar naar Californië waar Charles als decorontwerper voor MGM ging werken. In hun appartement experimenteerden ze ondertussen met buigtechnieken voor multiplex en ontwikkelden zij de ‘Kazam! Machine’: een pers die multiplex op twee geometrische vlakken in complexe rondingen kon buigen.

In 1942 kregen ze van de regering opdracht multiplex arm- en beenspalken en draagbaren te ontwerpen en richtten ze de Plyformed Wood Company op, die een proefproductie van vijfduizend spalken ging produceren. Na financiële problemen verkopen ze dit bedrijf dat de Molded Plywood Products Division van de Evans Produets Company in Detroit werd. Charles bleef nog een tijdlang aan als directeur onderzoek en ontwikkeling van dit bedrijf.

De zoektocht van de Eames om multiplex in drie richtingen te buigen resulteert in de ‘Playwood Chair’ uit 1945 en een serie kindermeubelen geproduceerd en gedistribueerd door de Evans Products Company. Deze innovatieve ontwerpen ontstonden uit het streven om “het meeste van het beste voor het minste naar het grootste aantal mensen te krijgen”.

In 1946 wordt er bij MOMA in New York een tentoonstelling gehouden van hun experimenten met geperst hechthout en in 1948 won Charles Eames de tweede prijs op MoMA’s ‘International Competition for Low-Cost Furniture Design’ voor een innovatieve serie stoelen van geperst fiberglas. Deze revolutionaire zitmeubelen behoorden tot de allereerste ongevoerde plastic zitmeubelen die in massa geproduceerd zouden worden. Vooral een universele zitschelp die met verschillende onderstellen tot tal van variaties kon worden gecombineerd, was bijzonder invloedrijk.

Het ontwerp van ‘La Chaise’ uit 1948 voor een wedstrijd van het Museum of Modern Art is meer dan een toepassing van glasvezel, de zetel is gelijktijdig een zitobject en een sculptuur. La Chaise is zowel een zit- als een ligmeubel. Het ontwerp werd geïnspireerd door de sculptuur ‘Floating Figure’ uit 1927 van de beeldhouwer Gaston Lachaise.

In 1949 wordt de productie en distributie van de meubelontwerpen van de Eames overgenomen door Herman Miller.

Naast hun meubelontwerpen werden ook hun architectonische projecten zeer gewaardeerd, met name de Case Study Houses nr. 8 en nr. 9, beide in 1949 gebouwd in Pacific Palisades met medewerking van Eero Saarinen. Nr. 8 was ontworpen voor eigen gebruik en werd beter bekend als Eames House, terwijl nr. 9 ontworpen was voor John Entenza.

Op het gebied van meubilair lanceerden het tweetal diverse nieuwe technieken. Ze werkten met gebogen multiplexhout, maar maakten ook gebruik van ragfijne glasvezels gedrenkt in kunsthars (fiberglas). Bekend is ook de Wire Chair (1951) waarvoor staaldraad tot zitting werd gebogen. Charles en Ray Eames streefden er bovendien naar dat hun ontwerpen betaalbaar waren. Ook de comfortabele ‘Lounge Chair’ uit 1956 en de ‘Aluminium Group Chair’ uit 1958 behoren tot de klassiekers van het meubelontwerp.

Charles & Ray Eames zijn met de 1956 Eames Lounge stoel (670) wereldberoemd geworden. De door Herman Miller inc. geproduceerde Eames Lounge 670 of Eames Lounge Chair uit 1956 groeide uit tot statussymbool.
Deze moderne interpretatie van de fauteuil werd gemaakt van gebogen palissander multiplex, het onderstel is van aluminium. De zitting is bekleed met zwart aniline lederen kussens gevuld met schuimrubber. Er is een bijpassende voetenbank, de Ottoman 671.: Ondanks de onorthodoxe combinatie van multiplex, aluminium en leer, is de stoel uitgegroeid tot het boegbeeld van luxe en comfort en behoort tot de belangrijkste meubelontwerpen van de twintigste eeuw.
In Nederland wordt de Eames Lounge geleverd door Vitra.

Vanaf 1957 worden de ontwerpen van de Eames’s in licentie geproduceerd door de Zwitserse kantoormeubelfabrikant Vitra.

Meer informatie? Bel 035-622 08 30 of laat uw gegevens hier achter. Wij nemen dan z.s.m. contact met u op.